Nødnett er en av bærebjelkene i norsk beredskap - et nasjonalet, digitalt samband som gir sikker kommunikasjon for politi, brann- og redningstjenester, helse- og omsorgssektoren, samt andre aktører med ansvar for beredskap. Nødnett er et sikkert og robust nett med god dekning og oppetid. Dette er viktige forutsetninger for å kunne fungere som kommunikasjonssystem for samhandling og ledelse, både i hverdagen og under kriser.
Rask oppkopling av tale i forhåndsdefinerte talegrupper er blant kjernefunksjonalitetene i Nødnett. Brukere kan kommunisere på tvers av organisatoriske og geografiske grenser, samt internt i egen organisasjon.
Felles situasjonsforståelse er avgjørende i håndteringen av en hendelse. Nødnett gjør det mulig for samfunnets hjelpere å kommunisere med hverandre akkurat der den nødstilte er og trenger hjelp. På denne måten har Nødnett en sentral samvirkeeffekt.
Utbyggingen av Nødnett er blant de største investeringene i samfunnssikkerhet i Norge noensinne og representerer en betydelig heving av beredskapen.
Les også: Historien om Nødnett
DSB ivaretar statens eierskap til infrastrukturen i Nødnett, og er tjenesteleverandør for brukerne av Nødnett.
Brukere av Nødnett
De tre nødetatene bruker Nødnett i sitt daglige arbeid. Brann- og redningsvesenet, helsetjenesten og politiet regnes som Nødnetts kjernebrukere. Øvrige brukere er kommuner, statsforvaltere, frivillige organisasjoner, elforsyningen, Forsvaret, Statens vegvesen, Tollvesenet, industrivern, Hovedredningssentralene m.fl.
Bred utnyttelse av Nødnett har vært et hovedmål ved utbygging og implementering av Nødnett. Nødnett gjør det mulig for samfunnets hjelpere å kommunisere med hverandre akkurat der den nødstilte er og trenger hjelp. Ved hjelp av Nødnett kan de finne hverandre, og etablere felles situasjonsforståelse. På denne måten har Nødnett en sentral samvirkeeffekt.
Til sammen er det rundt 150 000 brukere av Nødnett, fordelt på over 1000 brukerorganisasjoner. Det er rundt 70 000 abonnement i Nødnett.