Pågående tilsyn
Tilsyn med forbrukertjenesten båtutleie og redningsvest (personlig verneutstyr) 2025/2026
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har valgt å gjennomføre en tilsynsaksjon med forbrukertjenesten båtutleie sammen med Sjøfartsdirektoratet høsten 2025.
Forbrukertjenesten båtutleie er en aktivitet som det er knyttet stor risiko til, og hvor det har skjedd flere dødsfall de siste årene. I snitt er det 4 dødsulykker per år knyttet til båtutleie, turistfiske ved bruk av fritidsfartøy ifølge tall fra Sjøfartsdirektoratet.
En målsetning med prosjektet er at virksomheter som tilbyr produkter eller forbrukertjenester i Norge skal kjenne til regelverket og ha et system for internkontroll. Internkontroll omfatter systematisk arbeid med helse, miljø og sikkerhet. Hensikten med internkontrollsystemet er blant annet å forebygge at farlige produkter og forbrukertjenester tilbys forbrukere. Tilsynsaksjonen vil også omfatte kontroll av personlig verneutstyr. Dette gjennomføres ved en visuell kontroll av redningsvester som benyttes og en gjennomgang av rutiner for jevnlig ettersyn og vedlikehold av disse.
Tilsynsaksjonen må sees i sammenheng med ett av flere innsatsområder som er gjengitt i Nasjonal handlingsplan for sjøsikkerhet.
Tilsyn med markedsaktører som tilbyr produkter på det norske markedet 2025
Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) har valgt å gjennomføre tilsyn med flere markedsaktører som tilbyr produkter til forbrukere i 2025.
I dag finnes det et bredt spekter av markedsaktører som tilbyr produkter til forbrukere. Disse aktørene opererer som butikker, vareutsalg, nettbutikker og markedsplasser. Det finnes spesialiserte foretak som selger mindre produktgrupper, store foretak med omfattende varelager, samt foretak som fungerer som markedsplass for andre foretak.
Det er viktig at virksomheter med et bredt spekter av varegrupper har effektive systemer for internkontroll for å forebygge helseskader fra produktene de tilbyr, og tilbyr trygge produkter. Varebransjen som omsetter et stort spenn av ulike produkter, må derfor inneha nødvendig kunnskap om både europeisk og nasjonalt regelverk. Det kreves breddekunnskap om regelverket for å håndtere ulike produkter.
Tilsynsresultater
- Tilsynsaksjon med sikkerhet på lekeplasser 2023/2024
- Tilsynsaksjon med aktivitetsparker 2022-2023
- Tilsynsaksjon med alpine nedfarter 2018
- Tilsyn med forbrukerprodukter - oppblåsbare redningsvester 2016
- Tilsyn med produktsikkerhet hos norske multiimportører 2013-2016
- Sikkerhet ved lekeland - tilsynsaksjon 2015
Produkter
En viktig del av DSBs tilsynsrolle innen produktområdet er omfattende markedsovervåkning. Vi følger opp meldeplikts- og bekymringsmeldinger, RAPEX notifikasjoner, Business Gateway, brannårsaksstatistikk, tollmeldinger og hendelser. Ut fra denne overvåkingen planlegger og gjennomfører vi markedskontroller mot enkelte produkter eller produktgrupper.
Gjennom EUs meldesystemer for produkter henter vi informasjon om farlige produkter som kan være produkter som er gitt omsetningsforbud eller er frivillig tilbaketrukket fra produsent eller importør. DSB verifiserer om disse omsettes i Norge og kontakter norske importører for å etterse om de følger opp med nødvendige tiltak.
Det utføres tilsyn basert på de fysiske, mekaniske og brannfarlige egenskapene til produktene. Produktporteføljen omfatter blant annet kjøkkenutstyr, lekeplassutstyr, leketøy, lightere, maskiner, (stoppede møbler), næringsmiddelimitasjoner, personlig verneutstyr, sped- og småbarnsutstyr, sport- og fritidsutstyr, tekstiler, verktøy, dekorartikler/interiør, gassutstyr, håndslukkere, elektrisk utstyr og EX-utstyr.
Forbrukertjenester
DSB arbeider med å forebygge helseskader ved forbrukertjenester etter produktkontrolloven. Forbrukertjenester omfatter en rekke forskjellige tjenester som hovedsakelig tilbys til private brukere. Eksempler på tjenester som faller innunder forbrukertjenesteområdet er lekeland, alpine nedfarter, dykking, rafting, båtutleie, ridning, klatring, båtutleie, breføring, m.m.
DSB har fokus på at tilbydere av forbrukertjenester til enhver tid vise aktsomhet og treffe rimelige tiltak for å forebygge at forbrukertjenesten medfører helseskade. Økt risikoforståelse og læring etter hendelser skal bidra til færre ulykker ved forbrukertjenester.