DSBs samordningsansvar

Arbeidet med samfunnssikkerhet bygger på fire grunnleggende prinsipper:  

  • Ansvarsprinsippet innebærer at den organisasjon som har ansvar for et fagområde i en normalsituasjon, også har ansvaret for nødvendige beredskapsforberedelser og for å håndtere ekstraordinære hendelser på området. Ansvarlig instans må ta stilling til hva som er akseptabel risiko. 
  • Likhetsprinsippet betyr at den organisasjon man opererer med under kriser i utgangspunktet skal være mest mulig lik den organisasjon man har til daglig. 
  • Nærhetsprinsippet betyr at kriser organisatorisk skal håndteres på lavest mulige nivå.
  • Samvirkeprinsippet betyr at myndigheter, virksomheter eller etater har et selvstendig ansvar for å sikre et best mulig samvirke med relevante aktører og virksomheter i arbeidet med forebygging, beredskap og krisehåndtering. 

Norge har en god grunnberedskap, men med dagens utfordringsbilde ser vi oftere og oftere at uønskede hendelserer tverrsektorielle i sin natur og utfordrer både kommunalt, regionalt og nasjonalt nivå. Hendelsene går utover grunnberedskapens kapasiteter og rutiner og de krever ustrakt tverrsektorielt samarbeid, og både private aktører og frivillige blir involvert. For å sikre motstandsdyktighet i samfunnet som helhet er det derfor sentralt at myndigheter, private aktører og frivillige organisasjoner arbeider sammen for sikre et koordinert og samordnet samfunnssikkerhetsarbeid.

DSB har, sammen med kommunene, statsforvalterembetene og Justis- og beredskapsdepartementet et spesielt ansvar i å samordne sivil beredskap i form av egne samordningsmandat. DSB har en samordningsrolle både når det gjelder forebygging, beredskap, krisehåndtering og evaluering/læring. 

Dette betyr at DSB, i kraft av sin samordningsrolle, skal bidra til at tverrsektorielle sårbarheter blir avdekket, informasjonsdeling mellom etater, forvaltningsnivåer og øvrige aktører er effektiv og tidsmessig, roller og ansvar er avklart og det er en omforent situasjonsforståelse og risikoerkjennelse på tvers av nivåer og sektorer. Dette gir grunnlag for å prioritere ressursbruk og tiltak, og bidrar til et helhetlig og samordnet forebyggings- og beredskapsarbeid i hele krisespekteret, både på sentralt, regionalt og lokalt nivå. 

Samordningsrollen utøves innenfor rammene av ansvarsprinsippet, og dette ligger alltid til grunn. Samtidig pålegger samvirkeprinsippet myndigheter, virksomheter og etater et selvstendig ansvar for å sikre et best mulig samvirke med relevante aktører og virksomheter i arbeidet med forebygging, beredskap og krisehåndtering.   

Samordning i totalforsvaret

I kraft av sin samordningsrolle har DSB et spesielt ansvar for sivil-militær samordning. Direktoratet skal bidra til å videreutvikle totalforsvaret for å sikre best mulig samordning mellom totalforsvarsaktørene på sentralt, regionalt og lokalt nivå. Dette gjør vi tett samarbeid med Forsvaret.  

DSBs generelle koordineringsansvar og ansvaret for koordinering av tilsyn med aktiviteter, objekter og virksomheter med potensial for store ulykker, herunder ansvar for koordinering av tilsyn med virksomheter som omfattes av storulykkeforskriften finner du på Lovdata.