Krisekommunikasjon

Flere, samtidige og mer komplekse hendelser utfordrer vår evne til å prioritere, forstå rollene våre og samvirke godt med andre beredskapsaktører. Å kommunisere klokt og effektivt med befolkningen i vanskelige tider er avgjørende for en god krisehåndtering. Behovet for god kommunikasjon før, under og etter kriser er derfor sterkt.  

Før en krise oppstår handler kommunikasjonsberedskap om god planlegging, organisering og øving, i tillegg til å bygge tillit og relasjon til omverdenen gjennom dialog og informasjon om risikobildet.

Når krisen faktisk er på vei, hjelper kommunikasjonsberedskap oss med å tidlig se kommunikasjonsbehovet og å nå ut med relevant informasjon som gjør at vi sammen kan begrense krisen og konsekvensene av den. I tillegg til å styrke evnen vår til å handle klokt og effektivt basert på en oppdatert situasjonsforståelse under krisen, setter kommunikasjonsberedskap oss også i stand til å bedre ivareta kommunikasjonsoppgaver som oppstår i krisens etterspill. 

Hver virksomhet har sin egenart og må derfor utarbeide egne planer for krisekommunikasjon.

Veileder i krisekommunikasjon

Veilederen gir råd og tips til deg som skal utarbeide eller revidere planer for krisekommunikasjon, samt praktisk veiledning for gjennomføring.

Gruppe mennesker i et konferanserom
Foto: Johnér