Signerte multilaterale avtaler
Oversikt over midlertidige unntak innenfor transport av farlig gods.
Innhold sist oppdatert: 16. september 2024
I henhold til ADR/RID kapttel 1.5 er det adgang til å inngå multilaterale avtaler om transport av farlig gods som avviker fra bestemmelsene i ADR og RID. Forutsetninger for å transportere farlig gods iht. en multilateral avtale er at:
- Avtalen må være undertegnet av de landene som transporten foregår i.
- Avtalen under ADR/RID forutsettes å ha en maksimal gyldighet på 5 år og opphører dersom en tilsvarende bestemmelse blir innført i ADR/RID.
Norge har skrevet under på følgende multilaterale avtaler under ADR:
- M 85 om bruk av skandinaviske språk i transportdokumentet
- M 342 om bruk av transportenheter med mer enn en tilhenger (modulvogntog)
- M 343 om miljøfarlig stoff klassifisert som UN 3082 and kravene til prøving av emballasjen
- M 347 om klassifisering av apekopper i forbindelse med transport
- M 352 om transport av UN 1965 (LPG) på tankkjøretøy (erstatter M 320)
- M 353 om transport av eksplosive stoffer og gjenstander tilhørende Forsvaret som skal til destruksjon
- RID 2/2022 om klassifisering av apekopper i forbindelse med transport
Teksten og annen informasjon om samtlige multilaterale avtaler under ADR finnes på FNs nettsider.
Tekst og annen informasjon om samtlige multilaterale avtaler under RID finnes på OTIFs nettside.
DSB vil fortløpende orientere om utviklingen i regelverket. Regelverket vil også bli publisert på hjemmesidene til UNECE og gjelder i de land som har undertegnet avtalene.