Høring – søknad om samtykke til bygging av tankanlegg for kjemikalier i Dusavik i Randaberg kommune
Swire Energy Services AS har søkt Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om samtykke til bygging av tankanlegg for kjemikalier ved Tangen 1, gnr./bnr. 48/1298 i Randaberg kommune.
Hva søkes det om?
Det omsøkte tiltaket gjelder bygging av tankanlegg for mottak, lagring og distribusjon av kjemikaler med totalt 9 tanker og tilhørende rørsystemer. Produktene importeres til tankanlegget med tankbil som losser produktene til tankanlegget gjennom lasteslange og faste rørsystemer. Produktene eksporteres til supplyskip, tankcontainere eller tankbiler via faste rørsystemer og lasteslanger.
Som følge av mengden farlig stoff som kan oppbevares ved tankanlegget er Swire Energy Services AS omfattet av storulykkeforskriften som sikkerhetsrapportpliktig (§ 9).
Hvor høy er risikoen?
Det er utarbeidet risikokonturer for anlegget, i overensstemmelse med DSBs retningslinjer for kvantitative risikovurderinger for anlegg som håndterer farlig stoff. Anleggets risikokonturer er vist i figur 1.
Figur 1. Risikokonturer for tankanlegget for håndtering av kjemikalier
Figur 2. Samlede risikokonturer for Swire Energy Services AS og ST1 sitt tankanlegg
Risikokonturene viser individuell risiko i området rundt anlegget. Individuell risiko er den statistiske frekvensen for å omkomme for en person som befinner seg på et bestemt punkt i nærheten av anlegget hele døgnet, i et helt år. Det kan normalt oppstå mange forskjellige uhellshendelser ved et anlegg der farlig stoff håndteres. Frekvens for å omkomme beregnes for hver enkelt uhellshendelse, i alle punkter i området rundt anlegget. Frekvens for alle uhellshendelsene summeres, og risikokonturene fremkommer ved at det trekkes en linje mellom punkter med samme frekvens (risiko).
Hendelser som ligger til grunn for anleggets risikokonturer:
- lekkasje som kan antenne og gi opphav til brann og eksplosjon
- lekkasje som kan føre til akutt forgiftning (inkludert kvelning)
I DSB-rapporten Sikkerheten rundt anlegg som håndterer brannfarlige, reaksjonsfarlige, trykksatte og eksplosjonsfarlige stoffer fra juni 2013, fremgår det hvilke akseptkriterier DSB legger til grunn ved vurdering av risiko rundt anlegg med farlig stoff. Tabell 1 er hentet fra rapporten og viser at akseptkriteriene knyttes til tre hensynssoner; indre, midtre og ytre sone. Hensynssonene fastsettes på bakgrunn av risikokontur 10-5, 10-6 og 10-7. Det går statistisk sett hundre tusen år mellom hver gang det skjer en dødelig ulykke på anlegget som rammer punktene som utgjør risikokontur 10-5. Tilsvarende intervall for risikokontur 10-6 og 10-7 er henholdsvis én million og ti millioner år.
Tabell 1: Hensynssoner og tilhørende bestemmelser
Indre sone (10-5 risikokontur) omfatter hovedsakelig virksomheten sitt eget område, der hvor Swire har sine aktiviteter. Midtre sone (10-6 risikokontur) strekker seg ut i omkringliggende områder på basen som består av næringsvirksomhet og landområder planlagt for næringsformål. Ihht. akseptkriteriene kan faste arbeidsplasser innen industri- og kontorvirksomhet ligge i denne sonen. Ytre sone (10-7 risikokontur) er også innenfor baseområdet og tilhørende havnebasseng. Det tillates boligformål og annen bruk av den allmenne befolkningen i ytre sone. Det er ingen boliger eller sårbare objekter innenfor ytre risikokontur.
På bakgrunn av anleggets risikokonturer vurderes risiko som akseptabel, jf. nevnte akseptkriterier.
St1 sitt tankanlegg er lokalisert ved siden av Swire Energy Services AS sitt tankanlegg i Dusavik, og har risikokonturer som også er i henhold til akseptkriteriene. De samlede risikokonturene for Swire Energy Services AS og St1 sine tankanlegg endres i svært liten grad ved å tilføre Swire Energy Services AS sitt anlegg, og er funnet akseptable.
Hvilke krav stiller regelverket til beredskap?
Swire Energy Services AS er pliktig til å utarbeide beredskapsplan samt etablere en tilstrekkelig egenberedskap med tilhørende varslings- og innsatsplaner. Beredskapsplanen skal gjennomgås årlig og oppdateres ved endringer som har betydning for beredskapen. Planen skal uansett oppdateres minst hvert tredje år. I tillegg må virksomheten sørge for at beredskapsplanen øves og testes årlig, og at alle elementer i planen øves og testes i løpet av en periode på tre år. Virksomheten har også plikt til å samordne sin beredskapsplan med offentlige beredskapsplaner. Disse kravene finnes i forskrift om håndtering av farlig stoff § 19 og storulykkeforskriften § 11.
Videre stiller storulykkeforskriften § 12 krav om at virksomheten må sikre at opplysninger om de farlige stoffene som finnes på anlegget, aktiviteten på anlegget og sikkerhetstiltak for de som kan bli berørt av en storulykke til enhver tid er oppdaterte og tilgjengelige for allmennheten. Informasjonen publiseres vanligvis på virksomhetens nettside. I tillegg må virksomheten regelmessig gi denne informasjonen direkte til alle som kan bli berørt av en storulykke.
Ovenstående krav må være oppfylt før virksomheten tar farlig stoff inn på anlegget.
Hvorfor må virksomheten innhente samtykke fra DSB?
Forskrift om håndtering av farlig stoff § 17 stiller krav om at enkelte virksomheter må innhente samtykke til håndtering av farlig stoff fra DSB før håndtering av farlig stoff eller bygging av anlegg kan påbegynnes. Samtykkeplikten gjelder:
- virksomheter som er omfattet av storulykkeforskriften
- virksomheter som omlaster farlig stoff fra skip til skip
- virksomheter som bunkrer passasjerskip med LNG
- virksomheter som transporterer farlig stoff i rørledning med driftstrykk høyere enn 16 bar.
Det må også innhentes samtykke ved vesentlig endring av samtykkepliktig virksomhet.
Swire Energy Services AS vil få plikter etter storulykkeforskriften ved bygging av det omsøkte anlegget, og må derfor innhente samtykke fra DSB.
Hva kan jeg uttale meg om?
Brann og eksplosjonsvernloven § 24 stiller krav om at virksomheter som planlegger å etablere eller endre storulykkeanlegg med farlig stoff skal innhente og legge vekt på uttalelser fra befolkningen rundt anlegget (høring). DSB gjennomfører høringen på vegne av virksomhetene i forbindelse med søknad om samtykke.
Plikten virksomheten har til å innhente uttalelser gjelder anleggets lokalisering (nye anlegg) samt planlagte beredskaps- og sikkerhetstiltak. Når det gjelder lokalisering, er det kun innspill som gjelder brann, eksplosjon og andre ulykker eller tilsiktede hendelser med farlig stoff, og tilhørende risiko, det kan tas hensyn til. Innspill knyttet til støy, lukt, tap av utsikt mv. vil ikke bli tatt i betraktning.
DSB ber om at eventuelle uttalelser til saken sendes pr. e-post til postmottak@dsb.no innen høringsfristens utløp 07.03.2025. Innspill bes merket med saksnr. 2024/11810.
Vi gjør oppmerksom på at innkomne høringsinnspill normalt meddeles tiltakshaver, og at innspillene vil være offentlig tilgjengelige. Dette med mindre de inneholder opplysninger som skal unntas offentlighet etter bestemmelsene i offentleglova.
Informasjon om et eventuelt vedtak om samtykke gjøres kjent på www.dsb.no/hoeringer.