Høring – søknad om samtykke til bygging av luftgassfabrikk i Vighedlå industriområde på Viganeset i Hjelmeland kommune

Nippon Gases Norge AS har søkt Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) om samtykke til bygging av luftgassfabrikk for produksjon av oksygen- og nitrogengass på Viganeset, gnr./bnr. 71/23, i Hjelmeland kommune.

Hva søkes det om?

Det omsøkte tiltaket gjelder bygging av luftgassfabrikk for produksjon av oksygen- og nitrogengass. Anlegget planlegges bygd for å kunne levere gass til kunder innen vekstområder som fiskeoppdrett, prosessindustri og offshoreindustri i Rogaland og på Vestlandet. I produksjonsprosessen blir luft fra omgivelsene flytendegjort gjennom nedkjøling og deretter fraksjonert i en fraksjoneringskolonne.

De ferdige produktene, flytende oksygen og flytende nitrogen, lagres i egne lagertanker før distribusjon. All produsert gass skal distribueres fra fabrikken i tankbil. Lagertankene som installeres på anlegget er dimensjonert for optimal anleggsdrift og praktiske hensyn ved distribusjon. Ved full kapasitetsutnyttelse forventes det at seks tankbiler i gjennomsnitt ankommer anlegget daglig for lasting.

Hvor høy er risikoen?

Det er utarbeidet risikokonturer for anlegget, i overensstemmelse med DSBs retningslinjer for kvantitative risikovurderinger for anlegg som håndterer farlig stoff. Anleggets risikokonturer er vist i figur 1.

risikokonturer_Viganeset.png
Figur 1: Risikokonturer for luftgassfabrikken på Viganeset

 

Risikokonturene viser individuell risiko i området rundt anlegget. Individuell risiko er den statistiske frekvensen for å omkomme for en person som befinner seg på et bestemt punkt i nærheten av anlegget hele døgnet, i et helt år. Det kan normalt oppstå mange forskjellige uhellshendelser ved et anlegg der farlig stoff håndteres. Frekvens for å omkomme beregnes for hver enkelt uhellshendelse, i alle punkter i området rundt anlegget. Frekvens for alle uhellshendelsene summeres, og risikokonturene kommer frem ved at det trekkes en linje mellom punkter med samme frekvens (risiko).

Hendelser som ligger til grunn for risikokonturene til anlegget:

  • Lekkasje fra rør og tilhørende utstyr
  • Hendelser knyttet til lagertanker
  • Hendelser knyttet til lasteslanger og eksport til tankbil

I DSB-rapporten Sikkerheten rundt anlegg som håndterer brannfarlige, reaksjonsfarlige, trykksatte og eksplosjonsfarlige stoffer fra juni 2013, fremgår det hvilke akseptkriterier DSB legger til grunn ved vurdering av risiko rundt anlegg med farlig stoff.

Tabell 1 er hentet fra rapporten og viser at akseptkriteriene knyttes til tre hensynssoner; indre, midtre og ytre sone. Hensynssonene fastsettes på bakgrunn av risikokontur 10-5, 10-6 og 10-7. Det går statistisk sett hundre tusen år mellom hver gang det skjer en dødelig ulykke på anlegget som rammer punktene som utgjør risikokontur 10-5. Tilsvarende intervall for risikokontur 10-6 og 10-7 er henholdsvis én million og ti millioner år.

Bilde2.png
Tabell 1: Hensynssoner og tilhørende bestemmelser

 

Som det fremgår av figur 1, er indre sone (10-5 risikokontur) på virksomhetens eget område, og er avgrenset til mindre områder inne i prosessanlegget på bakgrunn av de indentifiserte scenarier som kan oppstå. Midtre sone (10-6 risikokontur) strekker seg delvis utenfor eiendommen, i landområde planlagt for næringsformål.

I henhold til akseptkriteriene kan faste arbeidsplasser innen industri- og kontorvirksomhet ligge i denne sonen. Ytre sone (10-7 risikokontur) åpner for boligformål og annen bruk av den allmenne befolkningen, og omfatter i dette tilfellet nabovirksomheter.

På bakgrunn av risikokonturene til anlegget blir risikoen av tiltaket vurdert som akseptabel, jf. ovennevnte akseptkriterium.

Hvilke krav stiller regelverket til beredskap?

Nippon Gases Norge AS er pliktig til å utarbeide beredskapsplan samt etablere en tilstrekkelig egenberedskap med tilhørende varslings- og innsatsplaner. Beredskapsplanen skal gjennomgås årlig og oppdateres ved endringer som har betydning for beredskapen. Planen skal uansett oppdateres minst hvert tredje år. I tillegg må virksomheten sørge for at beredskapsplanen øves og testes årlig, og at alle elementer i planen øves og testes i løpet av en periode på tre år. Virksomheten har også plikt til å samordne sin beredskapsplan med offentlige beredskapsplaner. Disse kravene finnes i forskrift om håndtering av farlig stoff § 19 og storulykkeforskriften § 11.

Videre stiller storulykkeforskriften § 12 krav om at virksomheten må sikre at opplysninger om de farlige stoffene som finnes på anlegget, aktiviteten på anlegget og sikkerhetstiltak for de som kan bli berørt av en storulykke til enhver tid er oppdaterte og tilgjengelige for allmennheten. Informasjonen publiseres vanligvis på virksomhetens nettside.

Ovenstående krav må være oppfylt før virksomheten tar farlig stoff inn på anlegget.

Hvorfor må virksomheten innhente samtykke fra DSB?

Forskrift om håndtering av farlig stoff § 17 stiller krav om at enkelte virksomheter må innhente samtykke til håndtering av farlig stoff fra DSB før håndtering av farlig stoff eller bygging av anlegg kan påbegynnes.

Samtykkeplikten gjelder:

  • virksomheter som er omfattet av storulykkeforskriften
  • virksomheter som omlaster farlig stoff fra skip til skip
  • virksomheter som bunkrer passasjerskip med LNG
  • virksomheter som transporterer farlig stoff i rørledning med driftstrykk høyere enn 16 bar.

Det må også innhentes samtykke ved vesentlig endring av samtykkepliktig virksomhet.

Nippon Gases Norge AS vil få plikter etter storulykkeforskriften § 6 ved bygging av det omsøkte anlegget, og må derfor innhente samtykke fra DSB.

Hva kan jeg uttale meg om?

Brann og eksplosjonsvernloven § 24 stiller krav om at virksomheter som planlegger å etablere eller endre storulykkeanlegg med farlig stoff skal innhente og legge vekt på uttalelser fra befolkningen rundt anlegget (høring). DSB gjennomfører høringen på vegne av virksomhetene i forbindelse med søknad om samtykke.

Plikten virksomheten har til å innhente uttalelser gjelder anleggets lokalisering (nye anlegg) samt planlagte beredskaps- og sikkerhetstiltak. Når det gjelder lokalisering, er det kun innspill som gjelder brann, eksplosjon og andre ulykker eller tilsiktede hendelser med farlig stoff, og tilhørende risiko, det kan tas hensyn til. Innspill knyttet til støy, lukt, tap av utsikt mv. vil ikke bli tatt i betraktning.

DSB ber om at eventuelle uttalelser til saken sendes pr. e-post til postmottak@dsb.no innen høringsfristens utløp 06.01.2025. Innspill bes merket med saksnr. 2024/7680.

Vi gjør oppmerksom på at innkomne høringsinnspill normalt meddeles tiltakshaver, og at innspillene vil være offentlig tilgjengelige. Dette med mindre de inneholder opplysninger som skal unntas offentlighet etter bestemmelsene i offentleglova.

Informasjon om et eventuelt vedtak om samtykke gjøres kjent på www.dsb.no/hoeringer.