I 2024 var uhellene likt fordelt mellom transport av farlig gods og håndtering av farlig gods. Av 67 innmeldte uhell ble det rapportert inn 36 uhell på vei og 3 på jernbane, resten skjedde ved håndtering (bedrift, terminal, bensinstasjon, privat).
Alvorlige uhell mer personskader som ble rapportert inn til DSB i 2024 var:
- En person ble skadet da vogntoget hans skled av veien og veltet på Valdresflya. Det var ekstremt glatt på veien. Bilen fraktet Aluminiumsmeltebiprodukt.
- En person ble skadet da et defekt bilbatteri ble sendt i posten. Bilbatteriet var dårlig emballert og lekket batterisyre som vedkommende fikk på hendene sine.
- En person ble skadet i en togulykke ved Arna stasjon. Toget fraktet bl.a. farlig gods.
- To personer ble skadet ved Prestfoss da lastebilen de kjørte veltet i en sving pga høy hastighet. Bilen fraktet Ammoniumnitratemulsjon.
- To personer ble skadet i Ålesund da det oppstod brann og senere eksplosjon i en bil som fraktet Acetylen og oksygen i bagasjerommet.
Det er bare den sistnevnte ulykken der personskadene skyldes det farlige godset.
Det ble ikke rapportert inn dødsulykker i forbindelse med transport av farlig gods til DSB i 2024.
Statens veivesen utfører utekontroller av kjøretøy som transporterer farlig gods på vei. De siste årene har antall kontroller ligget på i overkant av 1000 i Norge.
I 2024 ble det gjennomført 1381 utekontroller. Kontrollene gjøres for å påse at bestemmelsene om transport av farlig gods overholdes, og er en del av det forebyggende arbeidet som gjøres for å forebygge uhell og ulykker.
DSB mottar årlig oppsummering av antall kontroller utført og avvikene som er funnet. Dette rapporteres videre til EU-kommisjonen som hvert 3. år sammenstiller data fra de ulike landene.