Ulykker med transport av farlig gods

Alle uhell og nesten-uhell som skjer under transport av farlig gods og som har hatt eller kunne hatt betydning for liv, helse, miljø eller eiendeler, skal meldes til DSB innen 8 dager, jf. forskrift om landtransport av farlig gods § 6.

Dersom det er fare for lekkasje eller brann skal brannvesenet varsles umiddelbart på 110

Hvem skal det rapporteres til og hvordan?

For å melde inn ulykker, uhell og nesten-uhell i forbindelse med transport av farlig gods, gå til skjema på Altinn:

Melde uhell med transport av farlig gods (Altinn)

Det er virksomhetene som har rapporteringsplikt ved Farlig gods uhell, - nesten-uhell og -ulykker. Det er ikke påkrevd at det er sikkerhetsrådgiver, HMS-ansvarlig eller leder av virksomheten som melder inn uhellet. Innmelder trenger ikke virksomhetens Altinn-rettigheter.

Ved Farlig gods uhell og ulykker skal brannvesenet varsles umiddelbart på 110.

Formålet med umiddelbar varsling av større ulykker, er å tidlig gi DSB korrekte opplysninger og kjennskap til hendelsen slik at DSB kan videreformidle korrekt informasjon til blant annet publikum, media og andre myndigheter.

Melde anonymt

Dersom man ønsker å melde anonymt, er det mulig. I så tilfelle må navnet og kontaktinformasjon man oppgir være et fiktivt navn som ikke kan forveksles med ekte kontaktinformasjon og et ekte navn, for eksempel:

  • Navn – Navn Navnesen
  • E-postadresse – ikkepost@ingenserver.com

Innmelder må imidlertid først logge seg inn via ID porten med sin egen elektroniske ID. Deretter kan vedkommende overstyre kontaktinformasjon for innmelder i punkt 2 i skjemaet og på den måten evt melde inn uhellet anonymt.

Vi har ytterligere veiledning om rapporteringsplikten i § 6 i dette kapittelet.

Hvorfor rapportere uhell og nesten-uhell?

For å kunne dra lærdom av de uhell som skjer ved transport av farlig gods, er det viktig at myndighetene får rapport om slike hendelser Rapportering til DSB må ikke gå ut over virksomhetens håndtering av akuttfasen (varsling av, og samhandling med nødetatene etc.). Dersom det er tidkrevende å avdekke årsaken til hendelsen, kan rapportert uhell/ulykke være av en foreløpig karakter, og full rapport kan ettersendes på et senere tidspunkt.

Hva skal rapporteres?

Rapporteringsplikten omfatter uhell og nestenuhell som skjer ved transport av farlig gods, når hendelsen har eller kunne ha fått konsekvenser for liv, helse, miljø eller materielle verdier. 

Plikten omfatter alle typer hendelser innenfor virkeområdet til forskriften (§ 2) og inkluderer hendelser ved lasting, lossing og annen godshåndtering.

Alle uhell som innebærer utslipp eller aktivering av farlig gods skal rapporteres, med unntak av ubetydelige utslipp som ikke innebærer fare for mennesker, miljø eller materielle verdier. Videre skal alle uhell som medfører personskade rapporteres selv om det farlig godset ikke er involvert i eller er årsaken til skaden.

Uhell hvor det var umiddelbar fare for utslipp eller aktivering av godset (nesten-uhell) skal også rapporteres. Dette gjelder for eksempel slike uhell som medfører at transporten ikke kan fortsette med det samme utstyret som den er påbegynt med, eller ved branntilløp i kjøretøy. Andre trafikkrelaterte nesten-uhell er ikke rapporteringspliktige, det samme gjelder trafikkuhell uten personskade som ikke medførte fare for lekkasje eller aktivering av gods.