Sist oppdatert: 15.11.2024
Innledning
Bestemmelser i ADR inneholder krav til opplæring og godkjenning av de som skal arbeide med transport, lagring eller håndtering av farlig gods. Her er en oversikt over godkjenningsordninger relatert til ADR og/eller RID.
Endringslogg
Januar 2025: Liste over kontrollorganer er flyttet til "Kontrollorgan for emballasje, tanker og bulkcontainere".
Oktober 2024: Lagt til kapittelet "Typegodkjenning av emballasje". Mindre presiseringer i siste kapittel, "Kontroll av IBC nr. 7 er oppdatert.
September 2023: Mindre grammatiske endringer i kapittelet "Sikkerhetsrådgiver".
August 2022: Kapittel "Tankkontroll" oppdatert med endringer som følger av nye bestemmelser i forskrift om landtransport av farlig gods kapittel 6a.
Sjåfør
Førere som skal transportere farlig gods må gjennomgå særskilt opplæring hos godkjent kursarrangør. Førere som skal transportere farlig gods i tank, eksplosiver eller radioaktivt materiale må i tillegg gjennomføre spesialiseringskurs for denne type gods. Etter bestått teoriprøve utstedes nytt ADR-kompetansebevis av Statens vegvesen.
Bestemmelser om opplæring, prøve og kompetansebevis fremgår av forskrift 1. april 2009 om landtransport av farlig gods § 11, herunder ADR kapittel 8.2.
Opplæringen er nærmere beskrevet i læreplanen, og veiledning fra Statens vegvesen om teoriprøven er tilgjengelig her.
Norske ADR kompetansebevis er gyldige i andre land som er medlem av ADR avtalen, og utenlandske ADR kompetansebevis er gyldige i Norge.
Kompetansebeviset er gyldig i 5 år regnet fra dato for utstedelse. Oppfriskningskurs og prøve må være gjennomført og bestått i løpet av det siste år før kompetansebevisets utløp.
For førere som skal fornye beviset er det viktig å være tidlig ute med bestilling og gjennomføring av opplæring og teoriprøve. Oppfriskningskurs har mindre varighet enn førstegangskurs, men dersom teoriprøven ikke blir bestått innen fristen, er det ikke mulig å søke om dispensasjon. Man må i så fall gjennomføre ny førstegangsopplæring med tilhørende teoriprøve.
Tankkontroll
Tankkontroll etter ADR/RID
I ADR/RID 2023 kom det inn nye bestemmelser for godkjennelse av kontrollorgan som skal utføre kontroll og godkjenning av tanker omfattet av kapittel 6.8. Sammen med bestemmelsene ble det innført en 10-års overgangsbestemmelse med mulighet for å benytte eksisterende nasjonale ordninger.
I Norge er det Forskrift 1. april 2009 nr. 384 om landtransport av farlig gods, kapittel 6a. Kontrollorganer som skal godkjenne, kontrollere og prøve emballasje, tanker og bulkcontainere som gjelder for utpeking av kontrollorganer.
Virksomheter som ønsker å bli utpekt som kontrollorgan for tanker som er innenfor virkeområdet i § 32a i forskrift om landtransport av farlig gods, må søke DSB i henhold til bestemmelsene i kapittel 6a - kontrollorganer som skal godkjenne, kontrollere og prøve emballasje, tanker og bulkcontainere.
ADR-kjøretøy
Godkjenning av ADR-kjøretøy (tankbil og eksplosivkjøretøy), samt årlig fornyelse av godkjenningsattest foretas på utpekte trafikkstasjoner under Statens vegvesen. En oversikt over utpekte trafikkstasjoner finnes på Statens vegvesen sine nettsider.
Regelverk for transport av eksplosiver (herunder EX/II- og EX/III-kjøretøy) finnes i ADR/RID kapittel 9, og i forskriftens § 19-21.
Fra 1. januar 2025 åpner ADR opp for elektrisk- eller hydrogen (brenselcelle) framdrift for tankkjøretøy som transporterer brannfarlig gods (FL). Det vil dermed være mulig å få godkjent alle typer tankbiler (AT og FL) med denne type framdrift. De nyeste internasjonale kravene for framdriften gjøres gjeldende, blant annet krav om temperatursensor for ladekontakten som kan bryte strømmen når det er påkrevd, og krav om temperatursensor som skal varsle om batteriet blir for varmt.
Det er kun eksplosivkjøretøy (EX/II- og EX/III-kjøretøy) som fremdeles må ha diesel-framdrift for å bli godkjent etter ADR.
Tankkjøretøy kan ikke godkjennes av Statens vegvesen før tankpåbygget er godkjent av et kontrollorgan. Dokumentasjon på dette må framvises.
Sikkerhetsrådgiver
Virksomhet som klassifiserer, pakker, fyller, laster, sender, mottar for transport, formidler transport, transporterer, losser eller på annen måte kommer i befatning med transport av farlig gods på veg og jernbane, skal utpeke sikkerhetsrådgiver.
Hva er en sikkerhetsrådgiver?
Kravet til sikkerhetsrådgiver finnes i forskrift 1. april 2009 om landtransport av farlig gods § 10, og ADR/RID avsnitt 1.8.3. En sikkerhetsrådgiver har definerte oppgaver når det gjelder forebyggende sikkerhetsarbeid i forbindelse med transport av farlig gods. Ansvaret for at det utpekes en sikkerhetsrådgiver ligger på den som er ansvarlig for virksomheten.
Sikkerhetsrådgiveren kan i utgangspunktet være hvem som helst i virksomheten, for eksempel virksomhetens leder, en person som er ansatt kun for dette formålet eller en person som også utfører andre oppgaver i virksomheten. Rådgiveren kan også være en person som ikke er ansatt i virksomheten. Det siste betyr at man kan leie inn tjenesten.
Sikkerhetsrådgiverens kompetanse
Sikkerhetsrådgiveren skal ha bestått sikkerhetsrådgivereksamen og ha gyldig kompetansebevis for sikkerhetsrådgivere. Norsk brannvernforening administrerer eksamensordningen og har oversikt over aktuelle kurstilbydere.
Utenlandske sertifikater for sikkerhetsrådgivere er gyldige i Norge.
Sikkerhetsrådgiverens oppgaver
Sikkerhetsrådgiveren skal legge til rette for at virksomheten kan foregå på en mest mulig sikker måte. Dette gjøres blant annet ved å:
- gi råd om transport av farlig gods og kontrollere at bestemmelsene for transport av farlig gods overholdes
- sørge for at ansatte i virksomheten får hensiktsmessig opplæring
- sørge for at det utarbeides årsrapport og uhellsrapporter (årsrapporter skal ikke sendes til DSB, unntatt ved direkte forespørsel)
- sørge for at virksomheten har tilstrekkelige rutiner/instrukser for sin håndtering av farlig gods
Det er viktig å merke seg at sikkerhetsrådgiverens oppgaver skal tilpasses den enkelte virksomhet. Sikkerhetsrådgiveren skal sørge for at det forebyggende sikkerhetsarbeidet settes i system på en måte som gagner sikkerheten i den aktuelle virksomheten. De fleste av oppgavene sikkerhetsrådgiveren skal ivareta bør være kjent fra forskrift om systematisk helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid i virksomheter (Internkontrollforskriften) som også gjelder ved transport av farlig gods. Bestemmelsene om sikkerhetsrådgiver kan således sies å presisere krav som allerede fremgår av internkontrollforskriften, men går noe lenger ved at det kreves utpeking av en bestemt person som skal koordinere oppgavene.
Tilsyn og kontroll
DSB fører tilsyn med virksomheter som skal ha sikkerhetsrådgiver i forbindelse med transport av farlig gods. Det legges vekt på hvordan sikkerhetsrådgiverfunksjonen administreres og praktiseres.
Uavhengig av kravet om sikkerhetsrådgiver skal enhver virksomhet som har befatning med transport av farlig gods overholde de aktuelle bestemmelser og dette skal dokumenteres. Tilsynet tilpasses den enkelte virksomhet, og tema ved tilsynet vil således variere noe fra virksomhet til virksomhet. Noen tema er imidlertid alltid aktuelle: Opplæring, risikokartlegging, undersøkelser og oppfølging av uønskede hendelser, oppfølging av underleverandører, interne tilsyn og uhellsrapportering til DSB.
Dersom en virksomhet ikke utpeker sikkerhetsrådgiver etter pålegg fra DSB, kan det bli fattet vedtak om en løpende tvangsmulkt som løper inntil pålegget er oppfylt.
ADR-kursarrangør
ADR inneholder i kapittel 8.2 bestemmelser om opplæring av kjøretøymannskaper. Den som skal gjennomføre opplæringen må ha en godkjenning fra DSB som ADR-kursarrangør.
For å bli godkjent som kursarrangør må du sende en skriftlig søknad til DSB. Søknaden sendes til . Følgende dokumenter skal være vedlagt søknaden iht ADR 8.2.2.6.3:
- Et detaljert opplæringsprogram som spesifiserer de emnene det vil bli undervist i med angivelse av tidsplan og læremetode som tenkes anvendt
- Lærepersonalets kvalifikasjoner og virkeområder
- Opplysninger om de lokalene hvor undervisningen vil foregå, undervisningsmateriell og anlegg for praktiske øvelser
- Betingelsene for kursdeltakerne, slik som deltakerantall
Melding til DSB
Godkjent kursarrangør skal sende melding til DSB 1 uke før hver kursstart. Slik melding kan sendes på mail til .
Kursarrangør skal føre elevfortegnelse som viser elevens navn, adresse og tidspunkt for opplæringen. Elevfortegnelsen skal oppbevares i minst 5 år. Elevfortegnelsen skal på forespørsel gjøres tilgjengelig for DSB. Oppbevaringen av elevfortegnelsen kan skje ved elektronisk lagring i et datasystem eller ved papirutskrift for arkivering. Ved elektronisk lagring må det etableres tilstrekkelige sikkerhetsrutiner mot tap av data.
Kursarrangører som har fått godkjenning etter ADR 8.2 skal undervise i henhold til læreplanen. DSB forutsetter at undervisningsplanene oppdateres etter læreplanen, men det er ikke krav om ny søknad og godkjenning for de som allerede har godkjenning. Se mer informasjon om ADR kurs og oppdatert læreplan.
Førstegangsopplæring
Ved førstegangsopplæring skal grunn- og spesialiseringskurs, utenom tid for praktisk øving, bestå av til sammen minimum 46 timer dersom kursene avholdes som separate enheter.
Grunnkurset skal da bestå av minimum 18 timer undervisning, spesialiseringskurs klasse 1 skal bestå av minimum 8 timer undervisning, spesialiseringskurs klasse 7 skal bestå av minimum 8 timer undervisning og spesialiseringskurs tank skal bestå av minimum 12 timer undervisning.
Timetall for kombinerte kurs skal fastsettes av Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap. Det fastsatte timetall for grunn- og spesialiseringskurs tank skal opprettholdes, men DSB kan fastsette kortere tid for spesialiseringskurs klasse 1 og spesialiseringskurs klasse 7. Ved grunnkurs og spesialiseringskurs tank skal det legges til nødvendig antall timer, i tillegg til det oppsatte minimum, for gjennomføring av undervisning i brannvern, førstehjelp og opptreden ved uhell.
Oppfriskning
Oppfriskningskurs for fornyelse av kompetanse skal gå over minst to dager. Oppfriskningskurs skal inneholde nødvendig antall timer for gjennomføring av undervisning i brannvern, førstehjelp og opptreden ved uhell.
Typegodkjenning av emballasje
Om ikke annet er fastsatt i ADR eller RID, skal all emballasje, inklusive IBCer og storemballasje, unntatt inneremballasjer, være i samsvar med en prototyp som er prøvet med tilfredsstillende resultat i samsvar med aktuelle krav i 6.1.5, 6.3.5, 6.5.6 eller 6.6.5.
DSB hadde frem til 1. juli 2022, med en overgangsordning til 1. juli 2023, delegert sin myndighet til prøving, kontroll og godkjenning av emballasje, inkludert IBC og storemballasje, til NET Emballasje- og produkttesting AS og DNV AS.
Se utpekte kontrollorgan for emballasje, tanker og bulkcontainere
Kontroll av IBC
IBC for transport av farlig gods må i tillegg til å bli typegodkjent gjennomgå førstegangskontroll før de kan tas i bruk, og de må kontrolleres i løpet av brukstiden.
Forskrift om landtransport av farlig gods § 32e gir bestemmelser for sertifisering av kontrollører som skal gjennomføre førstegangskontroll og periodisk kontroll av IBC.